Dette indhold er sponsoreret

Søvn er vigtigt for os både psykisk og fysisk. Uden søvn har du svært ved at fungere, du vil være træt og udmattet både mentalt og i din krop. Det er nemlig, mens vi sover, at vi genoplader vores batterier, og gør vi ikke det, kommer vi til at køre død. Den præcise mængde, du har brug for at sove, varierer fra person til person, men generelt for alle er, at der er brug for mere et blot et par timer hver nat. Det kan dog også have en negativ effekt, hvis du sover alt for meget.

Sådan sover du godt og tungt

For at få mest muligt ud af din søvn, kræver det, at du sover godt, tungt og trygt. Falder du ikke ordentlig til ro, vil du ikke få det mest optimale ud af din søvn. Så her kommer to gode råd til, hvordan du kan sove bedst.

  • Sørg for at du ligger behageligt. Din seng og dens kvalitet har betydning for, hvordan du kommer til at sove. Er din seng for hård eller blød, vil du ikke sove lige så tungt, da du hele tiden vil vende og dreje dig i et forsøg på at komme til at ligge bedre. Heldigvis findes der masser af gode senge, så du også sagtens kan finde en seng, der passer perfekt til dig. Her finder du gode senge, som for eksempel elevationssenge, der giver mulighed for at sove med dit hoved eller dine ben let hævet.
  • Sørg for at der er mørkt. Lys kan virke meget forstyrrende for en tung søvn. Kroppen og hjernen vil opfange lyset og opfatte det som et tegn på, at det er tid til at stå op. Derfor bør du sove i et mørkt lokale, så du ikke bliver forstyrret, når solen står op. Dette kan nemt klares med et godt mørklægningsgardin.